Omgaan met angst en onzekerheid tijdens corona

Merk je dat je in beslag wordt genomen door zorgen over het coronavirus? Het is heel normaal om in deze periode allerlei gevoelens te hebben, ook gevoelens van angst en onzekerheid. Inzichten van Elestia-coach Anniek Bello en tips van GGZ helpen je om minder te piekeren.

Anniek Bello: ‘Op dit moment maak je misschien dingen mee die je angstig of onzeker maken. Je kunt hierover gaan piekeren en er kunnen doemscenario’s ontstaan over wat er allemaal kan gaan gebeuren. Het is gemakkelijk om je te verliezen in negatieve gedachten. Dat zorgt voor stress en het helpt je niet vooruit.

Deze tips helpen je wél vooruit

Je bent weerbaarder tegen gevoelens van onzekerheid als je met aandacht voor jezelf zorgt. Dat klinkt misschien een beetje als een open deur. Maar juist in een hectische periode als deze is het goed om extra op jezelf te letten. Deze tips en inzichten van de GGZ helpen je om weerbaar te zijn tegen gevoelens van onzekerheid.’

Zo zorg je voor jezelf

  • Beweeg

    Bewegen is goed voor je lichaam en voor je geest. Regelmatige lichaamsbeweging zal je humeur verbeteren, je slaapt beter, je hebt meer energie en het is bewezen dat het net zo effectief is als antidepressiva bij een milde depressie.

  • Eet goed

    Zorg voor  evenwichtige en gezonde voeding, waaronder veel verse groenten en fruit. Ook hiervan is bewezen dat het je stemming verbetert.  Stimulerende middelen zoals suiker, cafeïne en alcohol maken gevoelens van angst en stress alleen maar erger en je wordt er lusteloos door. Ook het eten van voedingsmiddelen met een hoog vetgehalte of veel koolhydraten is van invloed op je bloedsuikerspiegel waardoor je vermoeider kan worden.

  • Ga naar buiten

    Onderzoek heeft aangetoond dat buiten zijn een positief effect heeft op je geestelijke gezondheid, je gevoel voor eigenwaarde en je lichamelijke gezondheid verbeteren en het vermindert sociale isolatie. Je kan bijvoorbeeld tuinieren, buitensporten of gewoon wandelen in het park of bos.

  • Slaap goed

    Niet genoeg slaap heeft invloed op je welzijn en de kwaliteit van het leven. Televisies en smartphones stimuleren de hersenen, waardoor het moeilijker wordt om in slaap te vallen. Creëer een rustige ruimte en vermijd het gebruik van televisie of telefoons voordat je gaat slapen.

    Anoniem sparren met een professional
    Het is niet altijd makkelijk om afstand te nemen van je negatieve gedachten. Een eenvoudige tip is dan misschien ook niet de oplossing voor je. Echte support is maatwerk. De coaches van Elestia kunnen je die bieden, als je een aov bij Movir hebt. Die steun is kosteloos en anoniem.’