Tips om als zorgverlener corona te doorstaan

Voor medisch professionals is het een ongekend heftige tijd. Wat hen precies te wachten staat, weet niemand. Dat zorgt voor spanning en extra druk. Als je een periode als deze door wil komen, is het zaak dat je zo goed mogelijk voor jezelf blijft zorgen. Marjolein Hamer is coach van medisch professionals en deelt tips om het werken tijdens corona zo goed mogelijk vol te houden.

Marjolein Hamer: ‘Als je goede zorg wilt kunnen geven, dan moet je ook goed voor jezelf zorgen. In een tijd als deze schuilt een deel van het gevaar in de adrenaline die je lijf aanmaakt. Daardoor kun je doorgaan, zonder dat je de pijn en vermoeidheid echt voelt. Dat houd je even vol. Maar als je dat een paar weken doet, dan komt er een moment dat je helemaal leeg bent. Dat wil je voorkomen. Deze 5 tips helpen je daarbij.’

  • Tip 1: Besteed je tijd goed

    ‘De kans is groot dat je heel veel uren op een dag werkt en compleet geleefd wordt. Heb je tussendoor wat uren vrij? Benut die tijd dan goed. Mark Rutte gaf het goede voorbeeld in zijn antwoord op de vraag hoe hij deze periode doorkomt. De minister-president vertelde dat hij 7,5 uur per dag slaapt, goed eet en thuis zo weinig mogelijk bezig is met corona. In plaats daarvan voedt hij zijn geest met mooie muziek.’

  • Tip 2: Sta stil bij wat je nodig hebt

    ‘In de zesde eeuw schreef Benedictus de Regula Benedicti, een richtlijn voor de monniken om goed samen te leven en te werken. Veel daarvan is nu heel goed bruikbaar. Benedictus schreef een vast dagritme voor, met vaste momenten voor werken, stilte, ontspanning, gebed, gezang en studie. Denk eens na hoe je ritme kunt aanbrengen in jouw dagen. Zo ben je niet alleen bezig met alles wat je moet doen, maar ook met wat je nodig hebt.’

  • Tip 3: Kom op adem

    ‘Rust is een belangrijk onderdeel van je dagritme. Nou is rust niet iets dat vanzelfsprekend is in je werk. Helemaal nu niet. Maar het zou heel goed zijn als je juist nu voor jezelf momenten van stilte en ontspanning organiseert. Kijk of je op je afdeling een kamer kunt inrichten waar je heel even op adem kunt komen. Een kamer waar je juist stoom kunt afblazen is trouwens ook een goed idee.’

  • Tip 4: Richt je op iets anders

    ‘Het is belangrijk dat je herstelt van wat je op een werkdag meemaakt. Slaap is daarvoor cruciaal Lees de tips om goed te slapen. Zorg daarnaast dat je je ook met iets anders bezighoudt dan je werk en corona. Natuurlijk is het verleidelijk om het nieuws te blijven volgen en om te praten over wat je in je werk meemaakt. Maar het is beter om je gedachten tot rust te laten komen. Zo komen je emoties ook tot rust. Beweeg liever wat, niet te intensief. Zo versterk je je immuunsysteem en zorg je voor wat rust in je hoofd.’

  • Tip 5: Schakel af

    ‘Om nog even terug te komen op de regels van Benedictus: het is slim om in je dagritme rituelen in te voeren die de overgang tussen 2 verschillende activiteiten aangeven. Zo kun je met je team momenten aanwijzen om de dag te evalueren. Op die manier krijg je begrip voor elkaar en groeit het gevoel van veiligheid. Ook thuis helpen rituelen je om af te schakelen. Als je even doucht als je thuiskomt en andere kleren aantrekt, voel je je alweer anders.’

Supporter van de Zorg

Samen zijn Movir en Elestia Supporter van de Zorg. Dit is een team professionals van Elestia dat klaarstaat om jou als medisch professional te steunen bij wat er met het coronavirus op je afkomt. Wil je als medisch professional anoniem stoom afblazen of heb je behoefte aan een onafhankelijk klankbord? Met een aov van Movir kun je rekenen op deze steun door Elestia, 24/7 en kosteloos. Bel 0800 – 22 44 228.

Over Marjolein Hamer

Marjolein Hamer is coach van Elestia. Elestia is speciaal ontwikkeld voor Movir-verzekerden die een coach willen inschakelen, onafhankelijk van Movir, de huisarts of de werkgever.